nästan lika många som stjärnorna på himlen

här sitter jag, och måste få berätta om den enastående upplevelse jag nyss var med om. jag åt en apelsin, som hade grymt mycket kärnor. jag bestämde mig för att räkna alla kärnorna. det var 27 stycken. 27 stycken. tjugosju stycken. i en enda apelsin. är inte det enastående så säg? det måste nästan vara rekord. jaja jag ville bara att ni skulle veta det, nu ska jag lägga mig i min säng och stänga mina ögonlock och sova lite. hörru du får ha det bra, okej!




Kommentarer
Postat av: hanna

En apelsin (Citrus ×aurantium Sinensis-Gruppen) är ett orange bär som kommer ifrån apelsinträdet. Det svenska namnet apelsin kommer från tyskans apfelsine som betyder "äpple [från] Kina" (ej att förväxla med granatäpple som på engelska kallas just för Chinese Apple). Apelsinen är ingen naturligt förekommande art utan en hybrid mellan storcitrus (C. ×aurantium) och småcitrus (C. reticulata).



Apelsinen härstammar från Sydostasien, men växer idag i många områden i världen. Färgen orange har fått sitt namn ifrån apelsinen som på franska (liksom bland annat engelska) heter just orange. Fruktnamnet kommer från sanskrits na rangi, Na rangi eller naranja översattes via bland andra persiska och arabiska till "norange" på engelska, senare omformat till det enklare orange. Samma sak hände i Frankrike och Italien, medan den i Spanien fortfarande kallas naranja.



Apelsin skall enligt skrivreglerna skrivas "en apelsin", men det är dock vanligt i södra Sverige att man även säger "ett apelsin".



http://images.google.se/images?q=apelsin&gbv=2&hl=sv&sa=2



Må Gud vara med dig på din långa vandring genom det fruktade livet. Dock kan inte herren hjälpa dig att tillexempel få rikedom eller popularitet men han kan hjälpa dig få kraft att nå dit du själv vill gå. Han skulle uppskatta om du slutade använda så groteska och brutala ord som kuk eller helvete. Tänk innan du talar!



Må Herren guida dig!

2009-02-24 @ 17:29:43
URL: http://hannaflemstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0